• Lata doświadczeń w biznesie
img

Przesyłka pobraniowa

Przesyłka pobraniowa jest szczególnym rodzajem dostawy zakupionego przez Internet towaru. Wielu sprzedawców nie decyduje się na wprowadzenie tego typu dostawy, ponieważ obawiają się nierzetelności swoich klientów.

Jeśli jednak wprowadzamy taką opcję, warto wiedzieć, że prawo chroni nas przed osobami, które celowo nie odbierają przesyłek pobraniowych. W świetle obowiązującego prawa, z chwilą kiedy klient składa zamówienie na towar z wysyłką za pobraniem, zostaje zawarta umowa sprzedaży. Jest ona ważna nawet jeśli kupujący nie dokona odbioru przesyłki. Sprzedawca spełnił wymagania umowy – zapakował i wysłał towar. Jeśli osoba zamawiająca nie odbierze przesyłki pobraniowej łamie ona umowę.

Co ważne, do złamania umowy dochodzi tylko w sytuacji, kiedy zamawiający dobrowolnie nie odbiera przesyłki. Zdarzają się osoby, które nagle rozmyśliły się i nie chcą wywiązać się ze swojej części umowy. Jeżeli przesyłka pobraniowa nie jest odbierana, ponieważ adresat zgłasza uszkodzenie przesyłki lub niezgodność jej zawartości z zakupem, sprawa wygląda zupełnie inaczej. Co jednak może zrobić sprzedawca, którego klient uporczywie i umyślnie unika odbioru przesyłki za pobraniem?

Po pierwsze możemy zażądać wykonania umowy sprzedania, tj. pokrycia kosztów towaru, pierwszej wysyłki i wysyłki zwrotnej. Sprzedawca ma także prawo domagać się od kupującego naprawienia szkody, czyli wypłaty odszkodowania. W niektórych przypadkach sprzedawcy odstępują od umowy i przyjmują towar z powrotem z jednoczesnym odszkodowaniem, np. zwrotem opłaty za przesylkę. 

 

Zobacz również